Påverkar gratis e-böcker försäljningen av pappersböcker?

Under de senaste åren har jag hamnat i ett antal diskussioner om relationen mellan e-böcker och pappersböcker. Jag har mött de som ser e-boken som ett hot mot pappersboken. Själv har jag svårt att förstå den inställningen. Om folk vill läsa e-böcker istället för pappersböcker, varför skulle det vara ett problem?

Jag har träffat piratpartister som anser att gratis e-böcker är en mänskligrättighet och rättfärdigar det med att författare ändå tjänar mer pengar på större upplagor pappersböcker. Mitt motargument är att det är väl ändå upp till mig som författare att bestämma om jag vill använda den marknadsföringsmetoden? Om den nu fungerar.

Min teori är att vi kan se fyra olika effekter när det gäller gratis e-böcker och hur de påverkar försäljningen av pappersböcker:

1. En person som redan läst boken som e-bok, vill inte köpa pappersboken. Det vill säga en negativ effekt.

2. En person som läst e-boken, köper pappersboken som present till sina vänner. Det vill säga en positiv effekt.

3. En person som läst e-boken, berättar i sociala medier och sina vänner om boken. Det vill säga en positiv effekt.

4. Flera personer börjar diskutera boken när de träffas och involverar övriga i samtalet vid t ex middagar och andra sociala sammanhang. Det är här vi hittar böckerna som når topplistan. Problemet är då att läsarna måste ha nått en kritisk massa (vilket även är skillnaden från punkt 3). Frågan är om e-böcker är så spridda i Sverige att en gratisupplaga skulle kunna ge en sådan effekt?

Nu är inte ovanstående situationer kliniskt separerade från varandra. Lägg även på den förhoppningsvis befintliga försäljningen av pappersböcker. Men vad blir slutsumman?

Lusts framsida.

Lusts framsida.

Låt oss göra ett experiment, jag ger bort min senaste roman Lust i e-boksformat under en vecka. Hjälper ni mig att sprida den, lovar jag att återkomma om tre månader om det påverkat försäljningen av pappersboken. Anledningen till den långa återkopplingstiden är att folk måste hinna läsa och umgås innan vi kan se någon effekt alls.

Ni kan ladda ner den gratis här från Apple Store. (Eller sök efter den i iBooks)

Sprid till vänner, lägg ut länken på bloggar. Nock your self out. Gratis är gott.

Jag återkommer med uppföljning,

Åsa Schwarz

Tillägg: Jag har fått en del kommentarer om att den endast finns på iBooks vilket var enda sättet för oss att leverera kopieringskyddade böcker gratis. Men om du är intresserad och inte har en iNågot, kan du även hitta den på biblioteket.

Annonser

15 thoughts on “Påverkar gratis e-böcker försäljningen av pappersböcker?

    • Ja, jag vet att det är en tråkig begränsning. Jag diskuterade det här ganska länge med förlaget. Det här var enda sättet att släppa boken gratis men med vattenstämpel. Alla andra distributionsvägar tar några kronor för för det och förlaget ville inte släppa den helt vind för våg heller. Tanken är att om detta går bra så lägger jag nog ut min första bok, Fjättra Lilith, helt gratis för alla format.

  1. hellstream skriver:

    Mycket bra idé. Hoppas att det funkar bra. Tidigare erfarenheter visar ju detta. Bl a Paulo Coelho har ju hävdat att den fria spridningen av hans böcker på nätet ökat försäljningen… Synd att man måste använda iTunes och Apple för det bara.

    • Ja, tyvärr. Om jag förstår saken så tar e-lib betalt så det gick inte. Men som sagt, går det här bra så släpper jag min första helt gratis och utan beroende av någon plattform.

  2. Kristofer skriver:

    Jag kommer aldrig att orka läsa eböcker. Jag läser redan så mycket elektronisk text så när jag läser ”bok” vill jag inte ha med skärmar att göra, Men vi är väl alla olika.

  3. Pingback: ”Lust” av Åsa Schwarz | Bims Blogg

  4. Jag är kluven i frågan. Jag skulle aldrig köpa en e-bok som present till någon. Jag har provat att läsa några elektroniskt och tycker egentligen inte att skillnaden är så stor. Men är det billigare eller gratis blir det naturligtvis en skillnad. Det kan man ju se på alla hyrfilmsbutiker som blir allt färre och snart inte finns längre.

  5. Pingback: Åsa Schwarz delar ut Lust gratis i en vecka | (inte så) Anonyma Biblioholister

  6. Reblogged this on Susanne Ahlenius and commented:
    Det här experimentet ska bli intressant att följa.
    Jag tror att vi kommer få lära oss nya vägar att marknadsföra våra böcker. Det är roligt och intressant att författare vågar ta ut nya riktningar. Så gör som Åsa säger 🙂

  7. Pingback: Intressant experiment och gratis e-bok | SofiaFritzson.com

  8. Anna Roos skriver:

    Jag tycker det här är så spännande att jag bara måste kommentera. Själv uppskattar jag e-böcker och ser ett värde i att läsa just en e-bok, varför jag köper det framför tryckta böcker (är fortfarande minoritet i Sverige). Risken med e-böcker är att de blir allt billigare / och många finns tillgängliga gratis,
    och även om vi idag föredrar den tryckta boken tror jag framtiden ser annorlunda ut. Jag tror därför att det är viktigt att e-boken inte blir ett gratiskomplement till den tryckta boken.

    Lycka till och följer med spänning resultatet.

  9. Pingback: @tīngting

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s